Stavanger, Billund, Nordborg

Vorige week vrijdag waren we overdag in Stavanger. We zijn door de stad gewandeld en naar het olie museum geweest. Die avond gingen we met de nachtboot van Noorwegen naar Hirtshals in Denemarken. Onze tijd in Noorwegen zat er alweer op!

Ongeveer een half jaar geleden heb ik mijn beide kniebanden verrekt en het herstel gaat helaas niet zo soepel als gehoopt. Daardoor kan ik niet lang wandelen en hebben we de wandeling naar de Preikestolen niet gemaakt. Goede reden om nog eens terug te komen.

Zaterdag werden we om 6 uur al wakker gemaakt met de mededeling dat we onze hut om 7 uur moesten verlaten. Had wat ons betreft een half uur later gemogen. Om half 8 in de ochtend waren we in Denemarken. Die dag reden we eerst via de toeristische ‘margriet’ route en later besloten we dat de ‘gewone’ route al mooi zat was. We kwamen die middag aan in het Legoland hotel. Een super leuke kamer met zicht op Legoland. Even later zagen we Michiel’s nichtje Marieke met haar gezin, super toevallig!

Zondag zijn we naar het Legohuis geweest. Wat een belevenis! Zo veel moois te zien en zelf te bouwen! We zijn van 10 tot 19 uur binnen geweest en hadden ons nog veel langer kunnen vermaken. Zo veel leuks te ontdekken!

Die avond hebben we in het Legohuis gegeten bij MiniChef, een restaurant waar je je bestelling doorgeeft via Lego blokjes, het gemaakt wordt door Lego poppetjes en we het mochten ophalen bij Robert en Roberta, twee robots. En natuurlijk mochten we ook daar met Lego bouwen.

Maandag en dinsdag zijn we naar Legoland geweest. Genoeg te zien en beleven. Soms kon je zelf wat bouwen, meestal was het vooral kijken en ervaren als in een pretpark. Julia het Thomas hebben hun Lego rijbewijs gehaald. Thomas won een mega grote knuffel en de dag erna won Julia een Lego setje. Bofkonten! We hebben genoten in het Legohuis en Legoland!

Dinsdagmiddag zijn we naar Nordborg gereden, daar hadden we een huisje vlakbij het water. Woensdag en donderdag lekker buiten geweest, Lego gebouwd, gelezen, gespeeld en ontspannen. En even in de sauna geweest, dat beviel Julia en Thomas ook wel!

Vandaag zijn we uit Denemarken vertrokken en naar Duitsland gereden. We hadden pech met files bij Hamburg (bijna 2 uur) en Bremen (klein half uurtje), waardoor de reisdag alsnog lang werd. We zijn erg blij dat we al bedacht hadden de reis in tweeën te splitsen en we eind van de middag bij ons hotel aan kwamen. Nu lekker ontspannen en morgen door naar Aalsmeer.

Kinsarvik en Tau

Zaterdagochtend ging Michiel naar het oude centrum van Lærdal en het zalm museum, leuk om daar meer informatie over te krijgen. Julia, Thomas en ik gingen naar de speeltuin. Daarna reden we naar Kinsarvik. Wederom een mooie route, deze keer zelfs met rotondes in de tunnels. Het blijft bijzonder om door een tunnel te rijden, dan een brug of ferry op te gaan, en dan weer een tunnel in te rijden.

We stonden drie nachten op een camping gericht op kinderen en er waren dan ook veel kinderen – Nederlandse kinderen zelfs – dus extra makkelijk samen spelen.

Julia en Thomas hebben veel gezwommen in het (verwarmde) zwembad en ook in een (koud!!) meertje vlakbij. En gevoetbald, gemidgetgolft, gespeeld in het speeltuintje en op zo’n luchtkussen en natuurlijk gerummikupt.

Een avondje hadden we zelfs een logee, want de moeder van Thomas’ vriendje was gevallen en moest naar het ziekenhuis een uur rijden vanaf de camping. Haar sleutelbeen bleek gebroken, balen!

Super toevallig en leuk is dat opa Frans en oma Ria zo’n 45 jaar geleden op dezelfde camping hebben gestaan; dat wisten we niet van tevoren.

Toen ik bij de receptie vroeg om een wasrek vertelden ze dat ze die niet hadden, maar dat je in de wasruimte de was kon drogen; dat bleek in een droger of een soort droogkast. Zo’n droogkast ik nog niet eerder gezien!

Dinsdag vertrokken we uit Kinsarvik en reden we naar Tau. Langs de weg kochten we pruimen (die bleken heerlijk!). Net toen ik daar stond kwam de boer langs. Een heel trots Noors verhaal vertelde hij; jammer dat mijn Noors zo beperkt is dat ik er nagenoeg niets van begreep. Wel kon ik hem in het Noors bedanken.

In Tau hebben we twee nachten in een tent geslapen, wat een prachtige plek! Een hostel met ontbijtbuffet, daar zijn Julia en Thomas (en wij ook) dol op! Bij de receptie mocht je biscuitjes pakken, daardoor Thomas ons altijd wel trakteren op een koekje uit zijn broekzak. We hebben gezwommen in het fjord, gewandeld, bramen en bosvruchten gezocht, broodjes gebakken boven het vuur en vanmorgen gesupt. Eerst met Thomas voorop, Julia achterop en ik aan het suppen. Daarna ging Thomas alleen. Hij ging vlot al ver het water op, vandaar dat we hem terug geroepen hebben zodat ik mee kon; Thomas suppen en ik als passagier.

Vanmiddag zijn we naar Stavanger gereden, daar slapen we vannacht. Michiel is uit eten geweest met Yvonne, een vriendin van zijn middelbare schooltijd. En wij aten pannenkoeken.

We hebben de hele reis af en toe regen, af en toe zon. Gelukkig vermaken we ons op regenachtige dagen ook goed en hebben we op elke plek ook zon gehad, waardoor zwemmen of suppen aantrekkelijker is. Meestal is het zo’n 15-20 graden.

Thomas’ tand begon vlak voor vakantie te wiebelen; misschien gaat hij er wel uit in Noorwegen zeiden we. En ja hoor, vanmiddag had hij ineens zijn tand in zijn hand. Gelijk oma Ria en opa Frans en opa Roelof gebeld.